humanistdagen

Hej hallå&gokväll

Sitter&lyssna på Stacey Kent- Hard Hearted Hannah. Underbar jazzsångerska som sjunger ljuvligt både på franska&engelska. Nya favoriten. Får mig att drömma mig iväg till min favvostad Paris. Ska dit i juni&längtar verkligen nu. Möta våren i Paris, den du:)

Som säkert ingen gått miste om har det varit den Internationella kvinnodagen idag, en härlig 100åring. GRATTIS! Tänker på mina kvinnliga förebilder mamma, mormor, farmor, Simone de B mfl.

Ska dra en klassiker&en sann sådan. Jag är inte feminist utan HUMANIST. yeah, that´s right!

Jag tror att män så som kvinnor blir nästan, bara nästan lika mkt förtryckta dagligen, som kvinnor blir.

Det är inte "helt okej" att killar sminkar sig på bussen, det är inte "helt okej" att killar bär rosa koftor, det är inte heller "helt okej" att killar gråter offentligt..Eller är det de? Vad tycker ni?

Jag kan dra en alldeles sann historia:

Jag arbetade på förlossningen som köksa när jag var 16 bast. Redan då vi föds delas vi in i våra roller. Allt handlar i slutändan om GENUS. Vi föds inte till kvinnor resp. män. Vi formas! Personalen på avd. 36 dukade brickorna till de nyblivna föräldrarna med ljusrosa resp. ljusblå accessoarer. Gissa om flick-föräldrarna fick blå eller rosa?
Det tog inte lång tid innan började smygändra på detta, vilket verkligen uppskattades....;)

Nu säger inte jag att jag tycker att vi alla ska klä oss androgynt, utan jkag tycker att acceptansen ska öka. Inte tusan är du lesbisk bara för att du klippt håret kort som tjej&inte är du homo för att du bär rosa som man. Icke!

Varför går det inte att hitta en klänning med pokémon på?:)

Tänkvärt?

Over&out / Hanna


Själv firade jag dagen på IKEA, iförd min favoritjacka-skinnpajjen, eftersom det va strålande sol:) Där jag gjorde massor av fynd till mina nya lgh. Bl.a. ett verktygsset.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0